یزدفردا: دلار که در روز دوشنبه از روند افزایشی بازار جامانده بود، در روز گذشته این عقب‌افتادگی را جبران کرد. اسکناس آمریکایی با رشد نرخ خود در روز گذشته به نیمه کانال ۵۹ هزار تومانی رسید.

به گزارش یزدفردا: تحلیلگران این رشد نرخ را ناشی از نوسان عادی بازار می‌دانند و معتقدند که بازار تحت تاثیر سیگنال یا خبر خاصی قرار ندارد.

بازار ارز در روز‌های معمولی خود قرار دارد. نرخ شاخص‌های این بازار در هفته‌های گذشته روندی کاهشی را در پیش گرفتند که به‌طور مثال در آن قیمت دلار آزاد از کانال ۶۰ هزار تومانی خارج شد و زیر این مرز قیمتی نوسان کرد. هم‌اکنون نیز به‌نظر می‌رسد که ارز‌های گوناگون بازار تهران در کریدور‌های جدید خود درحال سپری کردن روز‌های کم‌نوسان‌اند.

بازه نوسان قیمتی دلار غیررسمی حدفاصل ۵۹ هزار تا ۶۰ هزار تومان است. یورو آزاد نیز روز‌های سپری شده از شهریورماه را در بازه ۶۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان کرده است. تحلیلگران معتقدند که دامنه نوسان هزار تا هزار و ۵۰۰ تومانی برای نرخ دلار و یورو نشانگر کاهش سطح ریسک‌ها در بازار است.

وجود ریسک‌های سیاسی می‌تواند موجب ایجاد نوسانات شارپی در نرخ شاخص‌ها شود. در این میان ذخایر ارزی بانک‌مرکزی نیز با توجه به روند مناسب فروش نفت در حال افزایش است. درنتیجه بانک‌مرکزی می‌تواند با ریسک‌های سبک نیز مقابله کرده و مانع از رشد نرخ ارز شود.

با این تفاسیر تحلیلگران معتقدند که در صورت عدم انتشار سیگنال منفی جدی، امکان تداوم شرایط با ثبات بازار وجود دارد. بررسی‌های به عمل آمده از روند نرخ ارز در معاملات رسمی مرکز مبادله ارز و طلا گویای آن است که نرخ شاخص‌های این بازار به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند.

قیمت اسکناس دلار در این معاملات در بازار روز گذشته با حدود ۳۹ تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۴۹ هزار و ۴۷۵ تومان به فروش رسید. رشد ۳۹ تومانی شاید در نگاه اول اندک به‌نظر برسد، اما رصد معاملات رسمی نشان می‌دهد که بازارساز از روز‌های ابتدایی سال تاکنون درحال رشد نرخ شاخص‌های ارزی با روندی کم شیب، اما مداوم است.

این مسیر به کاهش شکاف میان بازار‌های کشور کمک می‌کند. با احتساب رشد نرخ دلار رسمی در روز گذشته شکاف میان اسکناس‌های دلار آزاد و رسمی به ۲۰.۳۶ درصد رسید. دیروز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی افزایشی بود. قیمت دلار اسکناس دلار آزاد در عصر دیروز حدود ۳۵۰ تومان رشد کرد و از رقم ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان به رقم ۵۹ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.

یورو نیز با رشد ۲۵۰ تومانی خود در رقم ۶۶ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. سمت و سوی شاخص‌های بازار سکه نیز افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر دیروز با رشد ۱۷۵ هزار تومانی خود در رقم ۴۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان معامله شد. نیم و ربع سکه نیز با رشد نرخ‌های یکسان ۵۰ هزار تومانی به ترتیب در ارقام ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شدند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا